Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij mits afspraak tussen die derde en de ondernemer.

Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

Dag: kalenderdag

Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;

Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;

Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand

Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;

Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand

Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

 

Artikel 3 – Tillämpning

3.1 Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje avtal på distans som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.

3.2 Innan avtalet på distans ingås görs texten i dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer näringsidkaren, innan avtalet på distans ingås, att ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan granskas hos näringsidkaren och att de vid konsumentens begäran så snart som möjligt och kostnadsfritt kommer att sändas.

3.3 Om avtalet på distans ingås elektroniskt kan, i avvikelse från föregående punkt, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg innan avtalet på distans ingås, på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett hållbart medium. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det, innan avtalet på distans ingås, att anges var de allmänna villkoren elektroniskt kan tillgängliggöras och att de vid konsumentens begäran kommer att sändas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.

3.4 I händelse av att det, förutom dessa allmänna villkor, även gäller specifika produkt- eller tjänstevillkor, tillämpas andra och tredje punkten analogt, och konsumenten kan, i händelse av motstridiga villkor, alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.

Artikel 4 – Erbjudandet

4.1 Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under förutsättningar, anges detta tydligt i erbjudandet.

4.2 Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna, digitala innehållet och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna, tjänsterna och/eller digitala innehållet. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet binder inte näringsidkaren.

4.3 Varje erbjudande innehåller sådan information att det tydligt framgår för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med acceptansen av erbjudandet.

Artikel 5 – Avtalet

5.1 Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed förenade villkoren.

5.2 Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar näringsidkaren omedelbart mottagandet av accepten av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge näringsidkaren inte har bekräftat mottagandet av detta accept kommer konsumenten att kunna häva avtalet.

5.3 Om avtalet ingås elektroniskt vidtar näringsidkaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och tillhandahåller en säker online-miljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta ändamål.

5.4 Inom ramen för lagstadgade ramar kan näringsidkaren undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, liksom alla fakta och faktorer som är av betydelse för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om näringsidkaren har goda skäl att inte ingå avtalet på grund av denna undersökning har han rätt att motiverat avvisa en beställning eller förfrågan eller knyta särskilda villkor till genomförandet.

5.5 Senast vid leveransen av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet till konsumenten kommer näringsidkaren att skicka följande information skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras på ett hållbart medium och enkelt kan nås av konsumenten:

näringsidkarens e-postadress där konsumenten kan vända sig med klagomål;

villkoren för och sättet att utöva ångerrätten, eller en tydlig anmärkning om uteslutandet av ångerrätten;

information om garantier och befintlig service efter köpet;

priset inklusive alla skatter på produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; eventuella leveranskostnader; och sättet att betala, leverera eller genomföra avtalet på distans;

kraven för uppsägning av avtalet om avtalet varar mer än ett år eller är av obestämd varaktighet;

Artikel 6 – Ångerrätt

6.1 Konsumenten har rätt att frånträda avtalet om köp av en produkt under en ångerperiod på 14 dagar utan att ange skäl. Näringsidkaren kan be konsumenten att ange anledningen till återkallelsen, men kan inte tvinga honom att ange sina skäl.

6.2 Ångerperioden enligt punkt 1 börjar dagen efter det att konsumenten, eller en av konsumenten förbestämd tredje part som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:

om konsumenten har beställt flera produkter i en och samma order: dagen då konsumenten, eller en av honom utsedd tredje part, har mottagit den sista produkten. Näringsidkaren kan, förutsatt att han har informerat tydligt om detta innan beställningsprocessen, vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider.

om leveransen av en produkt består av olika försändelser eller delar: dagen då konsumenten, eller en av honom utsedd tredje part, har mottagit den sista försändelsen eller delen;

vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: dagen då konsumenten, eller en av honom utsedd tredje part, har mottagit den första produkten.

Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under ångerperioden

7.1 Under ångerperioden ska konsumenten vara försiktig med produkten och förpackningen. Han ska bara packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Utgångspunkten är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som han skulle få göra i en butik.

7.2 Konsumenten ansvarar endast för värdeminskningen av produkten som är följden av ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.

Artikel 8 – Utövande av ångerrätten av konsumenten och kostnaderna för detta

8.1 Om konsumenten utövar sin ångerrätt meddelar han detta till näringsidkaren inom ångerperioden genom att skicka ett e-postmeddelande till TKTX.NL där han åtminstone specificerar:

anledningen till att han utnyttjar sin ångerrätt

beställningsnumret för ordern som återkallelsen gäller

produkterna och/eller tjänsterna för vilka han vill utnyttja sin ångerrätt

8.2 Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter den i punkt 1 avsedda anmälan, ska konsumenten returnera produkten eller överlämna den till näringsidkaren eller dennes ombud. Detta behöver inte göras om näringsidkaren har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har i vilket fall som helst respekterat returperioden om han returnerar produkten innan ångerperioden har löpt ut.

8.3 Konsumenten returnerar produkten med alla medföljande tillbehör, om det är rimligt möjligt i originalskick och förpackning, och enligt de rimliga och tydliga instruktionerna som näringsidkaren har tillhandahållit.

8.4 Risken och bevisbördan för korrekt och tidig utövning av ångerrätten åligger konsumenten.

8.5 Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. för retur inte att bära.

8.6 Om konsumenten återkallar efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten som inte är förberedda för försäljning görs i en begränsad volym eller mängd påbörjas under ångerperioden, är konsumenten skyldig näringsidkaren en summa som är proportionell mot den del av åtagandet som har fullgjorts av näringsidkaren vid tidpunkten för återkallelsen, jämfört med fullgörandet av hela åtagandet.

8.7 Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, hävs alla tilläggsavtal automatiskt.

Artikel 9 – Näringsidkarens åtaganden vid ångerrätt

9.1 Om näringsidkaren möjliggör konsumentens meddelande om ångerrätt elektroniskt, skickar han omedelbart en bekräftelse på mottagandet efter att ha tagit emot detta meddelande.

9.2 Näringsidkaren återbetalar alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren har debiterat för den returnerade produkten, omedelbart men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar honom återkallelsen. Om näringsidkaren erbjuder att hämta produkten själv får han vänta med att återbetala tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten har visat att han har returnerat produkten, beroende på vilken tidpunkt som inträffar först.

9.3 Näringsidkaren använder samma betalningsmedel som konsumenten har använt, om inte konsumenten godkänner en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.

9.4 Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen behöver inte näringsidkaren återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.

Artikel 10 – Undantag från ångerrätt

10.1 Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt har angivit detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående:

Produkter eller tjänster vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har kontroll över och som kan inträffa under ångerperioden;

Artikel 11 – Priset

11.1 Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet höjs inte priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, med undantag för prisändringar på grund av ändringar i momsatsen.

11.2 Avvikande från föregående punkt kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte har kontroll över, med varierande priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktmärken anges i erbjudandet.

11.3 Prishöjningar inom 3 månader efter avtalsslutningen är endast tillåtna om de är följden av lagstiftning eller bestämmelser.

11.4 Prishöjningar från och med 3 månader efter avtalsslutningen är endast tillåtna om näringsidkaren har bedömt detta och:

de är följden av lagstiftning eller bestämmelser; eller

konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med dagen då prishöjningen träder i kraft.

11.5 De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.

Artikel 12 – Fullgörande av avtalet och extra garanti

12.1 Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på hållbarhet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående.

12.2 Näringsidkaren garanterar inte att produkten är lämplig för andra än normala användningsområden.

12.3 Extra garantier som tillhandahålls av näringsidkaren, dess underleverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande gentemot näringsidkaren om denne har brustit i fullgörandet av sitt åtagande enligt avtalet.

12.4 Med extra garanti avses varje åtagande från näringsidkaren, dess underleverantör, importör eller tillverkare där denne tilldelar konsumenten vissa rättigheter eller krav som sträcker sig längre än vad som lagligen krävs om han har brustit i fullgörandet av sitt åtagande enligt avtalet.

Artikel 13 – Leverans och utförande

13.1 Näringsidkaren kommer att iakttas största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter samt vid bedömningen av förfrågningar om tjänster.

13.2 Den plats som gäller som leveransadress är den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.

13.3 Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer näringsidkaren att utföra godkända beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, om inte annan leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras helt eller delvis kommer konsumenten att meddelas detta senast 30 dagar efter att han har lagt beställningen. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell skadestånd.

13.4 Efter hävning enligt föregående stycke kommer näringsidkaren att återbetala det belopp som konsumenten har betalat omedelbart.

13.5 Risken för skador och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till leverans till konsumenten eller en i förväg angiven och känd representant för näringsidkaren, såvida inte uttryckligen annat har avtalats.

Artikel 14 – Betalning

14.1 Om inte annat anges i avtalet eller ytterligare villkor måste de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 14 dagar efter början av ångerperioden eller, om ingen ångerperiod föreligger, inom 14 dagar efter avtalets ingående. Vid avtal om tillhandahållande av tjänst börjar denna period dagen efter att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.

14.2 Vid försäljning av produkter till konsumenter får konsumenten aldrig enligt allmänna villkor åläggas förskottsbetalning på mer än 50%. Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte göra några krav gällande utförandet av den aktuella beställningen eller tjänsten (erna) innan den avtalade förskottsbetalningen har ägt rum.

14.3 Konsumenten har skyldighet att omedelbart meddela näringsidkaren om felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter.

14.4 Om konsumenten inte betalar sina betalningsförpliktelser i tid är han, efter att näringsidkaren har informerat honom om den försenade betalningen och näringsidkaren har beviljat konsumenten en period av 14 dagar att uppfylla sina betalningsförpliktelser, efter utgången av denna 14-dagarsperiod skyldig att betala den lagstadgade räntan på det fortfarande förfallna beloppet och har näringsidkaren rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnaderna som har uppstått. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15% på utestående belopp upp till 2 500 €; 10% på nästa 2 500 € och 5% på de följande 5 000 € med ett minimum på 40 €. Näringsidkaren kan avvika från dessa belopp och procentandelar till förmån för konsumenten.

Artikel 15 – Klagomålshantering

15.1 Näringsidkaren har en tillräckligt känd klagomålsprocedure och behandlar klagomål i enlighet med denna klagomålsprocedure.

15.2 Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till näringsidkaren inom skälig tid efter det att konsumenten har upptäckt bristerna och måste vara fullständigt och tydligt beskrivna.

15.3 Klagomål som har lämnats in till näringsidkaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från och med mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en längre bearbetningstid kommer näringsidkaren att svara inom 14 dagar med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

Artikel 16 – Reservation för äganderätt

16.1 Äganderätten till levererade produkter övergår inte till konsumenten förrän han har betalat det totala beloppet som är förfallit till näringsidkaren. Risken för produkterna övergår till konsumenten vid leveransen.

Artikel 17 – Ytterligare bestämmelser

17.1 Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor omfattas endast av nederländsk lag.

17.2 Näringsidkaren har rätt att ändra dessa allmänna villkor. Ändringar i dessa villkor träder endast i kraft efter publicering, förutsatt att vid tillämpliga ändringar under giltighetstiden för ett erbjudande kommer den mest fördelaktiga bestämmelsen för konsumenten att gälla.